Efter Kriget
I och med att ransoneringen av drivmedel släptes efter kriget blev det ett oerhört uppsving för all tävlingsverksamhet. Intresset var stort men tillgången till tävlingsmaskiner var dålig.
Det som var omodernt strax före kriget blev plötsligt intressant.
Den gamla Nortonen deltog med största säkerhet i fler tävlingar efter kriget med
Lasse Öhlén
än vad den gjorde före kriget.
Tack vare Lasse Öhlén och hans intresse för maskinen finns den fortfarande kvar i dag med alla delar och detaljer som den en gång hade då den lämnade fabriken
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Lasse Öhlén
1914 - 1977
Lars Öhlén arbetade i som rockvaktmästare på Nybrokällaren i Härnösand
fram tll olyckan på Solvalla
Lasse ägde tre motorcyklar
En JAP 350cc
En JAP 500cc
och en
Norton International M40 350cc
Lasse tävlade i alla discipliner, Is racing, Backtävling, Scramble. 1000m, motorcross samt TT
Sista tävlingen som Lasse deltog i var på Solvalla 1953
När det gick som bäst och fortast brast kedjan som for in och låste framhjulet.
Olyckan var ett faktum.
Lasse skadade sig svårt och låg medvetslös flera veckor.
Efter olyckan återkom Lasse aldrig mer till tävlingsbanorna
Lasse hade en brorson som även han heter
Lars Öhlén och som likt sin farbror gått i motorsportens fotspår
Ett stort tack till
Selma Öhlén
Ånka till Lasse Öhlen
som visat mig i rätt riktning och förmedlat kontakt med följande:
Andreas Eriksson som bidragit med kopior ur Lasse Öhléns klippbok
Birgitta Öhlen
och
Christina Larsson
som bidragit med infornmation samt bilder
och brosonen
Lars-Erik Öhlén
som själv varit aktiv innom motorsporten och bidragit med foto och fakta
Tack alla