Norton Mod. 18 1938

Inledning Norton Motorcyklar
Inledning2
Norton Mod.18 1928
Norton Inter M40 1932
Norton ES2 1937
Norton Mod 18 1938
Norton Mod.19 S 1957
Englandsresan
Norton 16H och Gengas
Ovanlig Norton
Skåne Rundt

 

 

 

 

 

Norton Mod. 18 1938

 

Detta är min definitiva trotjänare. Med eller utan sidvagn har den alltid varit beredd att tjänstgöra.

 

 

Jag har tappat räkningen på alla Skåne Rundt som genomförts. För det mesta med andra förare än jag själv.

 

Två gånger har vi kört ner till Holland och Windmill i Hengeloo.

 

En gång fick den tjänstgöra som reservcykel på Skagen Rallyt i Danmark, ett rally på drygt 65 mil och målgång uppe i Skagen. Transporten hem startade kl 07.00 på morgonen i hällande regn. 52 mil och 7 timmar senare var vi hemma igen och det regnade fortfarande.

 

Varje höst lovar jag mig själv att renovera den över vintern ,men när våren kommer så har tiden försvunnit till allt annat och jag säger till mig själv,

 " den går nog en säsong till".

Detta har jag sagt i minst 10 år

 

En gång körde jag ett uppvisningslopp på Saxtorps banan i samband med att Riksidrottsförbundet delade ut en minnesplakett till speciella arrangemang under 1900-talet

 

Rolf Gülich startade i första ledet och jag var fast besluten  att komma i fatt täten vilket jag gjorde i Dösjebro.

Efter den skarpa höger svängen gav vi alla full gas och jag var övertygad om att min maskin fått något fel när Rolf försvann i horisonten.

Vid närmre kontroll visade hastighetsmätaren på 130 kmh varpå jag kunde konstatera att även om man kör Norton så finns det maskiner som går fortare.

 

Nu när jag fått min ES2 1937 klar så är sidvagnen alltid påkopplad.

Det är bekvämt med en solocykel och en med sidvagn

 

 

 

 

Man kan lätt förstå parets förtjusning över möjligheten att bli ägare till en så sportig maskin. Till och med damen verkar förtjust trots att maskinen saknar passagerarsadel

 

Det var bättre damer förr.

 

Sidvagnen som jag har monterat är en Steib LS 200. Den lättaste Steibvagnen  med 19" hjul.

Jag har provat olika utväxlingar för sidvagnsbruk men kommit fram till att den bästa utväxlingen är den som Norton rekommenderar,

18 kugggar på motordrevet

 

Givet vis är sidvagnen lackerad i nortons färger.

 

En väska och två sadelväskor  räcker för minst en vecka. Att ha en svensk flagga baktill är bra då man kör utomlands, en liten varning till bakomvarande.

 

Bilden nedan är tagen under en paus på Skagenrallyt

  

Till Startsida                                          Till nästa sida
Senast uppdaterad
2012-11-27 19:22