Norton Mod. 18 1938
Detta är min definitiva trotjänare. Med eller utan sidvagn har den alltid varit beredd att tjänstgöra.
Jag har tappat räkningen på alla Skåne Rundt som genomförts. För det mesta med andra förare än jag själv.
Två gånger har vi kört ner till Holland och Windmill i Hengeloo.
En gång fick den tjänstgöra som reservcykel på Skagen Rallyt i Danmark, ett rally på drygt 65 mil och målgång uppe i Skagen. Transporten hem startade kl 07.00 på morgonen i hällande regn. 52 mil och 7 timmar senare var vi hemma igen och det regnade fortfarande.
Varje höst lovar jag mig själv att renovera den över vintern ,men när våren kommer så har tiden försvunnit till allt annat och jag säger till mig själv,
" den går nog en säsong till".
Detta har jag sagt i minst 10 år
En gång körde jag ett uppvisningslopp på Saxtorps banan i samband med att Riksidrottsförbundet delade ut en minnesplakett till speciella arrangemang under 1900-talet
Rolf Gülich startade i första ledet och jag var fast besluten att komma i fatt täten vilket jag gjorde i Dösjebro.
Efter den skarpa höger svängen gav vi alla full gas och jag var övertygad om att min maskin fått något fel när Rolf försvann i horisonten.
Vid närmre kontroll visade hastighetsmätaren på 130 kmh varpå jag kunde konstatera att även om man kör Norton så finns det maskiner som går fortare.
Nu när jag fått min ES2 1937 klar så är sidvagnen alltid påkopplad.
Det är bekvämt med en solocykel och en med sidvagn