Norton Mod.18 1928

Inledning Norton Motorcyklar
Inledning2
Norton Mod.18 1928
Norton Inter M40 1932
Norton ES2 1937
Norton Mod 18 1938
Norton Mod.19 S 1957
Englandsresan
Norton 16H och Gengas
Ovanlig Norton
Skåne Rundt

 

 

 

 

 

Norton Mod. 18 1928 var sista modellen med flattank.



Man skall inte låta sig luras av det ålderdomliga utseendet. maskinen är god för ca 120 kmh.



Anmärkningsvärt är att motorcyklen har 8" bromsar både bak och fram.

Sedermera gick Norton tillbaka till 7".

Till och med sista modellen av Commando, innan skivbromsarna gjorde entré hade 7" på bakhjulet.

 

Växellådan har tre läge,

låg, hög och en i mellan och manövreras med ett mellanting av fot och handväxel.

Från början var det handväxel men någon kom på att om man gör en böj på växelspaken så kan man manövrera den med foten vilket gör snabbare växling.

 

Maskinen är utrustad med "Twisted grip" d.v.s. rullgas redan från fabriken.

 

Förre registrerade ägaren var

Yngve Bengtsson Kopparslagregatan i Göteborg

 

Motorcylen blev avförd ur registret den 1 Okt. 1957

 


 

 

Till Startsida                                          Till nästa sida
Senast uppdaterad
2012-11-27 19:22