Lars Öhlén

Inledning Norton Motorcyklar
Inledning2
Norton Mod.18 1928
Norton International M40 1932
Sven Andersson
Lars Öhlén
Norton ES2 1937
Norton Mod 18 1938
Norton Mod.19 S 1957
Englandsresan
Norton 16H och Gengas
Ovanlig Norton
Skåne Rundt

 

 

 

Efter Kriget

 

I och med att ransoneringen av drivmedel släptes efter kriget blev det ett oerhört uppsving för all tävlingsverksamhet. Intresset var stort men tillgången till tävlingsmaskiner var dålig.

 

Det som var omodernt strax före kriget blev plötsligt intressant.

 

Den gamla Nortonen deltog med största säkerhet i fler tävlingar efter kriget med

Lasse Öhlén

än vad den gjorde före kriget.

 

Tack vare Lasse Öhlén och hans intresse för maskinen finns den fortfarande kvar i dag med alla delar och detaljer som den en gång hade då den lämnade fabriken 

 

  - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Lasse Öhlén

 

1914 - 1977

 

Lars Öhlén arbetade i som rockvaktmästare på Nybrokällaren i Härnösand

fram tll olyckan på Solvalla 

 

Lasse ägde tre motorcyklar

En JAP 350cc

En JAP 500cc

och en

Norton International M40 350cc

 

Lasse tävlade i alla discipliner, Is racing, Backtävling, Scramble. 1000m, motorcross samt TT

 

Sista tävlingen som Lasse deltog i var på Solvalla 1953 

 

När det gick som bäst och fortast brast kedjan som for in och låste  framhjulet.

 

Olyckan var ett faktum.

Lasse skadade sig svårt och låg medvetslös flera veckor.

 

Efter olyckan återkom  Lasse aldrig  mer till tävlingsbanorna

 

Lasse hade en brorson som även han heter

Lars Öhlén och som likt sin farbror gått i motorsportens fotspår

 

 

 

 

Ett stort tack till



Selma Öhlén

Ånka till Lasse Öhlen

som visat mig i rätt riktning och förmedlat kontakt med följande:

Andreas Eriksson som bidragit med kopior ur Lasse Öhléns klippbok

 

Birgitta Öhlen

och

 Christina Larsson  

som bidragit med infornmation samt bilder

 

och  brosonen

Lars-Erik Öhlén

som själv varit aktiv innom motorsporten och bidragit med foto och fakta

 

Tack alla

  

Saxat ur Lasse Öhléns klippbok

 

1948
Västra Norrlands Allehanda
13 September Publik 3000
AMK:s Terrängfräs på Remslemon i Sollefteå
Gamle backräven och segraren från i fjol, Lars Öhlen från Härnösand vilken tävlade för Sundsvalls Motorsällskap var ett nöje att se i elden. Han fräste på allt vad hans Norton på 350cc var värd och i heat 9 i A finalen gjorde han en vacker upphämtning samt en frän spurtkörning som gav honom andra plats

 

1949
Bergsåker Travbana
Harry Lundberger SRM slog banrekord på Bergsåker Travbana
Lars Öhlén Härnösand Norton 4a i andra heatet

   

                                  

Lasse Öhlén till vänster tillsammans med en okänd kamrat

 

         

 

Ovan: en kamp på Is, Lasse med nummer 2

 

Under: En stilstudie av bästa klass

 

 

 

Västra Norrlands Allehanda                                 

Lasse Öhlen Norton till final vid rafflande mc-tävling i Sundsvall



12 Juni
Ångermanlands Scramble på T3

Grupp ll Senior och expertförare Lasse Öhlén ÖMSK Norton



11 Februari
Sundsvalls Tidning
Is-racingpremiär
Gurra Berglind och Lasse Öhlen säkrast
500cc racer Gustaf Berglind MS Stockholm 2.06.5
350cc racer Lars Öhlén Härnösand 2.22.9



1 Maj
Jordbanetävling Baldershof

Finalstriden i 350 klassen kom att stå mellan Olov Åhnström Vendelsö och Lars Öhlén som körde JAP



21 Maj Publik drygt 2000
Stadsmatchen Umåker

Klass 350cc racer
1a Ilmo Teräs Finland
2a Lasse Öhlen ÖNSK



Gullängets flygfält Örnsköldsvik
Lasse Öhlen vann seniorer B vid Ö-viks Scramblertävlingar

 

 

Hedemoraloppet 10 Juli 1949

11 Juli
DD-Sport
Andre man var överraskande Härnösandaren Lasse Öhlen , känd som en frän och oförvägen speedwayåkare som nu visade lejonklorna på allvar på en Norton-TT av äldre modell.
På sjuttonde varvet hade han dock för brått om, kullerbytta och en resa till sjukstugan



10 Juli
Aftonbladet
Första offret var Lundapågen Nisse Jönsson som gick av vägen och fortsatte den vilda dansen vid sidan av tills hans framhjul hoppade av och på ett av slutvarven gjorde den stora överraskningen Lars Öhlen från Härnösand en otäck vurpa på samma ställe


10 Juli
MT Publik 15 000
I nära femton varv fick man se det perfekta TT-loppet när Hedemora återupplivade sin traditionsrika hastighetstävling på landsväg för motorcyklar, även Hedemora loppet kallad. Tävlingen har inte körts sedan 1934. Det som gav loppet extra färg var att Ragge Sundqvist var med i täten
I kölvattnet utkämpades dock nog så rafflande strider, och mest otursförföljd var dagens överraskning, norrlänningen Lars Öhlen som höll andra platsen tills bara två varv återstod. Då tog fotsteget i marken i en kurva och Öhlén vurpade. Han fördes till sjukhuset men dess bättre var det inga alvarligare skador



10 Juli
Stockholmstidningen

Sedan Bakke och Ragnar Sundqvist fallit ur var det norrmannen Jac Stousland som ledde på respektfullt avstånd följd av Lars Öhlén från Härnösand som körde en förkrigsmodell av Norton och Ingvar "Pepparrotsfantomen” som körde en Rudge från 1932 med fyra ventiler.
Dessa två, Öhlén och Pepparroten var jämte dansken Poul Kalör de ända som inte varvats av Stousland.
Efter 15 varv ledde Stousland med nära 40 sek före Öhlén och Nilsson medan dansken som kanske hade den snabbaste maskinen av samtliga inte vågade dra på för fullt.
Den nye norlandsföraren Öhlén han dock aldrig bli publikfavorit. Knappt hade man upptäckt att han var det svenska hoppet förrän han körde av banan och transporterades till sjukhuset.



10 Juli
Expressen
Tre vurpor
Det var bara tre kullkörningar på hela tävlingen och alla ofarliga. Det var först Lars Öhlen från Härnösand som dök på 16:e varvet då han låg klar tvåa i racer loppet. Då hade redan Nils Jönsson gått ut i geografin.



10 Juli
Svenska Dagbladet Publik 15 000

Ragge Sundqvist snabbast, 123kmh i Hedemoras TT
Lasse Öhlen som över alla under satt kvar på andra plats efter 20 varv och då var innehavare av en sensationell placering


Föraruppställning inför is-tävlingen den 19 Februari 1949 i Sundsvall

Lasse Öhlen längst till höger

Till Startsida                                Till nästa sida
Senast uppdaterad
2012-11-27 19:22